Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) olan çocuklar için hayat hiç bitmeyen bir video oyunu gibi hissedilebilir. Huzursuzluk hissi ve kolay bir şekilde dikkati dağılması muhtemeldir. Zihinleri, adeta sürekli dikkatlerini odaklayabilmek için rekabet içerisinde olan farklı gerçeklik unsurlarının bombardımanı altındadır.
Şimdiye kadar, DEHB için en popüler tedavi yöntemi, çocuklarda zıt etkilere sahip ve bu rahatsızlıkla ilişkili problemleri gideren, yetişkinler için hızlı ve etkili bir uyarıcı olarak kullanılabilen ilaçlar olmuştur. Üstelik yapılan araştırmalara göre Amerika’da okul çağındaki çocukların yaklaşık yüzde üçü düzenli olarak bu tarz ilaçlar kullanıyor. Bu noktada bir tedaviye ihtiyacınız var ise ilk olarak bir doktora başvurmanız gerektiğini unutmayın. Bununla birlikte mevcut araştırmalar, dikkat eksikliği için size destek olabilecek yeni bir takım stratejiler olduğunu ortaya koyuyor: DEHB’li çocukların uyum sağlamaları ve oturmaları için zihinlerini eğitmelerine yardımcı olabilecek beyin dalgası biofeedback ile bağlantılı video oyunları yani Play Attention.
DEHB olan bir çocuğun kendini nasıl düzenleyeceğini ve konsantre olmanın nasıl bir his olduğunu bilmesi zordur. Biofeedback, DEHB sorunu olan çocuklara dikkatleri ile ilgili verilerin gerçek zamanlı olarak izlenmesini sağlayarak kalp atış hızı gibi normal olmayan istemsiz vücut fonksiyonlarını kontrol etmeyi öğretir. 15 yıldan uzun süren araştırmalar, bir bilgisayar ekranı ve kol bileğine bağlı dikkat algılama sensörünün yardımıyla, DEHB problemi olan bireylerin odaklanma ile ilişkili beyin dalgalarını değiştirmeyi öğrenebildiklerini göstermektedir. Örneğin, yüksek frekanslı beta dalgalarının gücünün arttırılması ve düşük frekanslı teta dalgalarının gücünün azaltılması, daha dikkatli bir zihin durumu yaratır. Yeterince eğitimle, değişiklikler otomatik hale gelir ve sınıflarda, sosyalleşmede ve organizasyon becerilerinde iyileşmelere yol açar.
Kanıtlanmış başarısına rağmen, teknik birkaç farklı nedenden dolayı ana tedavi haline gelmedi. Birincisi, hemen sonuçlanabilen ilaç tedavisinin aksine, tipik bir geri bildirim tedavisi süreci olmasıdır. Yani Play Attention sistemi ile fayda elde edebilmek için öğrencinin birkaç ay boyunca ortalama bir saatlik yaklaşık 40 seans takip edilmesi gerekmektedir. İkincisi, ilaçlardan daha pahalıdır ve maliyetler sigorta şirketleri tarafından karşılanmaz.
Virginia, Hampton’taki NASA Langley Araştırma Merkezi’nde davranış bilimci olan Alan Pope, NASA uçuş simülatörleri ile çalışarak daha ilgi çekici bir yaklaşım ortaya koydu. Pilotların rutin uçuşlarda dikkatlerini aralıksız sürdürebilmeleri için gerekli olan kokpit kontrolleri ile etkileşimin derecesini belirlediği bir deney planladı. Bu deneylerden birinde, pilot kabinindeki otomasyon seviyesini pilotların beyin dalgası sinyalleriyle ilişkilendirdi, böylece pilot odağı kaybetmeye başladığında bazı kontroller otomatik pilottan manuel kontrole geçti. Pilotların, uygulama ile kontrolleri kendi beyin dalgalarını düzenleyerek en rahat hissettikleri otomasyon seviyesine getirmeye başlayabileceğini keşfetti.
Pope, bulgularını DEHB hastalarının dikkatli bir zihin durumu ödüllendirerek odaklanmalarına yardımcı olmak için uyguladı. Ancak, zaten geri besleme tedavisinin bir parçası olan basit ekranların, huzursuz gençlerin ilgisini çekmek için yeterli olmayabileceğini fark etti. Daha sonra birçok ortak video oyunu seçti ve biofeedback sinyalini oyuncunun beyin dalgalarından, oyunların eylemlerini yönlendiren avuç içi kontrol cihazına bağladı. “Bir otomobil yarışında, oyuncunun beta / teta dalgalarına oranı artarsa, otomobilin azami hızı artar. Aynı tür geri bildirimler, yönlendirmeyi de kontrol ediyor ”diyor Pope.
Testte, altı Sony PlayStation oyunu, dokuz ila on üç yaşları arasındaki DEHB olan 22 erkek ve kız çocuğuna oynatılmıştır. Grubun yarısı geleneksel geri bildirim eğitimi aldı; diğer yarısı değiştirilmiş video oyunlarını oynadı. 40 saatlik seanstan sonra, her iki grup da günlük beyin dalgası düzeninde ve ayrıca dikkat süresi, dürtüsellik ve hiperaktivite ölçüm testlerinde önemli gelişmeler gösterdi. Her iki gruptaki ebeveynler de çocuklarının okulda daha iyi olduğunu bildirmiştir.
İki grup arasındaki fark motivasyondu. Ebeveynler eğitimin sonuçlarından daha memnun kaldılar ve çocuklar daha çok eğlendiler.
Çocuklar, video oyunu biofeedback’e karşı daha fazla motive olduklarından ve video oyunlarına zaten aşina olduklarından, tekniğe hakim olmak için bire bir koçluğa ihtiyaçları olmayacak. Sonuç olarak, çalışmanın maliyeti düşürülmeli ve hatta “kendin yap” tarzı biofeedback’e uygulamalarına izin verilmeliydi. Bir Kuzey Carolina şirketi, Play Attention sistemini, neredeyse her bilgisayarda çalışan eğlenceli kol bandı ve oyun benzeri video alıştırmaları olarak pazarlamaktadır. Kol bandı, çocuğun beyin dalgalarını izleyen sensörler ile kaplıdır ve çocuk aslında bilgisayarda izlediği video egzersizlerini sadece zihinsel olarak kontrol eder. Ebeveynler, düzenli video oyunlarının çocuklarına yardım etmesini beklememelidir. Yanlış türde video oyunları aslında dikkat bozukluğu olan çocukları daha kötü yönde etkileyebilir.
Tek başına Play Attention, ilaç tedavisinin yerine geçemez. UC Berkeley’deki çocuk klinik psikolojisi alanında uzman olan Profesör Stephen Hinshaw, biofeedback tedavisi hakkında sınırlı bir görüş veriyor. “Biofeedback umut verici bir potansiyel alternatiftir, ancak ne yazık ki klinik faydalarını destekleyebilecek gerçekten iyi kontrol edilen çalışmaların türleri henüz yapılmamıştır.” İki tedavinin de yardımcıları olarak etkili kılan tamamlayıcı yönleri var. Örneğin, tek bir ilaç dozu hızlı fakat ancak birkaç saatliğine etkilidir ve çoğu öğrenci bunu sadece okul günlerinde alır. Beyin dalgası düzenlemesinin öğrenmesi uzun zaman alıyor ancak daha uzun süreli fayda sağlama potansiyeli var.
Araştırmacılar ve klinisyenler, DEHB’nin kolay bir şekilde geçmediğinin farkındalar. Doktorların çoğu, iyi beslenme, uyku, egzersiz ve öğrenme stratejileri ile biofeedback ve ilaç tedavisini birleştiren bir yaklaşımı desteklemektedir. Beyin dalgası geri bildirim olanakları, faydaları ömür boyu devam edebileceği için umut vericidir. Play Attention yöntemi, çocukların zevk almaları daha muhtemel bir ortamda daha tolere edilebilir ve uzun süreli bir yöntem olabilir.
Özetle belirtmek gerekirse bir edufeedback yöntemi olarak isimlendirebileceğimiz Play Attention yöntemi dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) için tedavi değil etkinliği kanıtlanmış bir destek yöntemidir. Çocuğunuzda DEHB belirtileri görüyorsanız ilk olarak uzman bir doktora başvurmalı ve doktorunuzun yönlendirmesiyle bir ilaçlı tedavi programına gerek olup olmadığı konusunda karar vermelisiniz. Bundan sonraki aşamada çocuğunuz ister ilaç kullansın, ister kullanmasın ek bir destek olarak Play Attention yönteminden yararlanabilirsiniz.
“Dikkat Eksikliği (DEHB)’de Play Attention Yöntemi” başlıklı yazımızda size bir tür edufeedback yöntemi olan Play Attention hakkında bilgi vermeye çalıştık. Uzmanlarımızdan daha detaylı bilgi almak ve randevu talep etmek için isterseniz İletişim sayfamızdan bize ulaşabilirsiniz.
Eğer iyi bir konuşmacı olmak istiyorsanız üslubunuzu geliştirme ve üslup çeşitleri konusuna kafa yormalısınız. Her…
Etkili konuşma yapabilmenin temel kurallarından birisi konuşmanızı eğlenceli hale getirmektir. Eğer dinleyicilerinizin verdiğiniz mesajı en…
Etkili bir konuşma yapabilmek için dinleyicileri ikna etme ve konuşmayı sonlandırma konularına fazlasıyla önem vermelisiniz.…
Yöneticiler hem kendilerinin hem de kurumlarının başarısı için zaman yönetimi konusunda ustalaşmalıdır. Yöneticiler için zaman…
Bir konuşmanın etkili olabilmesi, konuşmaya nasıl başlandığına bağlıdır. Güzel başlamayan bir konuşma genelde güzel devam…
Etkili bir konuşma yapmak için mutlaka bir hazırlık planı yapmalısınız. Konuşmacıları birbirinden ayıran en temel…